lizz-bon

Direktlänk till inlägg 30 april 2010

En break i vardagen - Italy

Av Tarja - 30 april 2010 22:37

Ja, så har vi äntligen varit iväg till Italien, och vill MERA......en försmak av våren/eller egentligen sommaren eftersom allt stod i grönska och blom, med ljuvlig värme och sol.

Resan från Säve med Ryanair gick galant, efter att det veckan innan hade varit flygstopp för askmolnen var det osäkert på om man skulle komma iväg. Men det hade inte varit några problem att ta tillbaka semesterdagarna o flytta resan framåt, sjysst chef på jobbet!
Bergamo mötte oss med en värmebölja när man klev av planet. GOTT!
Buss in till centrum, vi löste en 3 dagars biljett som gällde på bussarna och funicolaren, superbra o billigt 5 euro. Från centralen med nästa buss till Una Hotel, kanske inte det /romantiska men klart prisvärd o med bra frukost, service, trevlig personal. Vistelse på hotell är ju inte det som är huvudsaken, men vi åkte  dit även en stund mitt på dagen då de flesta affärerna hade "siesta stängt" o passade på att ta en liten tupplur. Vi hade också lyx med ångbastudusch i badrummet, så det var suveränt o få provat en sådan då vi vill haaa en sån!

På kvällen var vi och åt på en närliggande restaurang pizzeria, en rätt som påminner lite om rostbiff men ändå inte,  med ruccola och parmesan ost skivat på...pommes vid sidan om. Gott var det i alla fall.

Bergamo är en stad i 2 delar, den nyare nere och den äldre ovanför, Citta Alta...

med Funicolare, bergbana som tar en dit upp. Första kvällen här uppe var vi in på en restaurang, o tog en pizza, ingen höjdare direkt, Mozarella ost, lite o tunnt. Dessutom sket en fågel precis mellan solparasollerna, kände bara att det ramlade något ner på min rygg.....tur att jag då hade jeansjackan på....haha.....

Ont i fötterna första dagen också till skoköp, annars handlade vi inte annat än vin,  amaretto, och ost,  och då fick vi köpa en ny resväska....för o få med det hem. Vi checkade för flyget hem online på hotellet o bokade in resväskan där, eftersom vi inte hade bestämt oss för det hemma. Vi fick låna dator o skriva ut biljetterna av kvällsportiern som var supertrevlig samtliga kvällar.

Vi var inte in på några museum, utan tittade på byggnader, vyer, människorna o trafiken....massor av buckliga bilar...livlig trafik...

Vi hade tänkt kanske Milano men nä, kände inte för det, och tåget till Venedig hade precis gått när vi var på centralen och frågade o nästa skulle gå om 3 timmar. Så vi tog bussen till Lovere och Lake Iseo, en storslagen natur runt en av de större sjöarna. Lugn o skön dag...

Andra kvällen hittade vi även nr 2 Funicolare till San Vigilio, som går ännu högre upp, då var vi cirka 480 meter över stan nedanför.

Promenerade runt lite till o sen skulle vi äta, men kunde inte riktigt hitta vad vi ville ha på menyn på restaurangen vi satte oss på. Då tog vi bussen till första restaurangen, Farfalla Rosa, Via Borgo Palazzo 155.
Eftersom det var avresa på torsdag så blev vi bjudna på bruschetta, - bröd, tomater, vitlök, basilika, olivolja medan vi tittade på menyn. Vi kunde inte riktigt bestämma oss för vad vi ville ha, första kvällen hade vi pratat om sushi....men vi hade inte provat det innan. Nu fick vi prova en bit med lax, och hur vi skulle doppa det i sojan med wasabikrämen....o det var gott, men inte så lätt med pinnarna.

Sen fick vi in en träbåt, vackert dekorerad med fjärilar av morot o kan det ha varit någon form av kål, snyggt gjorda! Olika sorters sushi, både med lax, räka o tonfisk, o något som hette maki, o nåt annat, men gott var det...hoppas att nästa gång man provar blir samma upplevelse!

Något vi drack varje dag, var cappucino, har inte fått samma goa här men har väl kanske inte provat på alla ställen ....fast vårt kaffe hemma är gott oxå. Ja, kaffebönor köpte vi med oss också, 2 kilo...så vi får prova o se om det blir skillnad.

Ja, reslusten blev väl bara större, vill SE MER...

Här är lite bilder från Bergamo, Citta Alta o Lovere Lake Iseo....

Ingen bild

cina

10 maj 2010 00:40

Så avis jag blev nu.....Italien...Så vackert och härligt!!
Detta har ni verkligen förtjänat!!!